Sådan opnår du dine mål og drømme

Sådan opnår du et mål eller en drøm

Her er 5 trin der kan hjælpe dig på vejen til at opnå et mål eller en drøm:

1. Kend dit resultat

Hvis du ikke kender dit ønskede resultat, så kan det være svært at samle energi og fokus til at opnå det. Når du skal definere dit mål er der flere ting der er vigtige, bl.a. at det er specifikt og tidsbestemt (“S” og “R” i SMART modellen). SMART modellen kan du bruge til at reflektere over hvad du vil og derefter sætte effektive mål.

2. Vid hvorfor det er vigtigt

At vide hvorfor det er vigtigt, er nok en af de mest oversete punkter. Det handler om at sikre at det rent faktisk er et mål der er vigtigt for dig (og ikke bare noget andre eller “samfundet/instagram” synes er godt). Jo vigtigere det er for dig, jo mere vil det kunne hjælpe dig når du bliver udfordret, når det bliver svært, når det bliver kedeligt og når der skal læres noget nyt på rejsen. Der er en stor styrke i at være klar over hvorfor netop dette mål eller netop denne drøm er vigtig for dig.

Det handler om at sikre at din drøm eller dit mål er attraktivt (“A”‘et i SMART modellen).

3. Lav massiv handling

Det nytter ikke noget at have et klart mål og vide hvorfor det er vigtigt, hvis du ikke også sætter en masse handling bag. Vores egen indsats er en af de ting vi kan påvirke, og oftest, jo større indsats, jo større resultater (hvis du også følger punkt 4 og 5). “Massiv handling” er store ord, men det er for at tydeliggøre at oftest, så skal der en virkelig stor indsats til hvis vi gerne vil nå en drøm eller et mål. Her er et par idéer til at hjælpe dig på vej:

  • Bliv klogere på viljestyrke. Brug en lille smule tid på at gøre det nemmere for dig selv.
  • Skab gode vaner. Find ud af hvilken handling der kan gøre en stor forskel og skab derefter en eller flere gode vaner som understøtter dette. Ofte er det et marathon og ikke en sprint. Gode vaner kan være med til at sikre en stor indsats over længere tid.
  • Spørg dig selv: “Hvem kan hjælpe mig eller hvem kan jeg gøre en stor indsats sammen med?” Du behøver ikke gøre det alene. Har du venner eller familie der kan hjælpe? eller kan du finde et fællesskab som har samme mål?
  • Spørg dig selv: “Hvad kan hjælpe mig?” Er der en app eller et værktøj der kan hjælpe dig? Hvis du f.eks. gerne vil spare flere penge op, så findes der mange gode apps der hjælper med at skabe overblik over udgifter, budget og opsparing.
  • Hvis du ikke føler du har tiden, så tag et kig på om du bruger din tid på det der er vigtigst for dig. En god måde at gøre det på er ved at kigge på personlig planlægning.

4. Læg mærke til hvad du får tilbage

Når du træder ud i verden og begynder at udleve din plan, så får du noget tilbage. Du får feedback fra livet om den plan du har lavet – eller din tilgang – virker eller ikke virker. Derfor er det vigtigt at lægge mærke til hvad du får tilbage, for senere at kunne ændre din tilgang.

Tænk allerede på fra starten af hvordan du kan bruge ny information og feedback. Måske kan du også finde måder hvorpå du undervejs proaktivt kan opsøge feedback (f.eks. fra andre, uanset om det er nogen der tidligere har gjort det du drømmer om eller om det er venner, familie, kollegaer, din chef eller kunder. Hvis du ikke har adgang til nogen med erfaring, så vil der ofte være gode bøger, biografier eller interviews at finde online.

5. Ændre din tilgang

Hvis du ikke får de resultater du godt kunne tænke dig, så prøv at ændre din tilgang. Det kan du gøre ved at lægge mærke til hvad det er du får tilbage (punkt 4). Du kan også ændre din tilgang ved at søge sparring og inspiration hos nogen der har mere erfaring end dig. Det kunne være at spørge dem personligt, men det kunne også være igennem bøger om emnet eller biografier, samt via interviews (i artikel format eller f.eks. video interviews på Youtube).

Når du først har gjort en indledende eller stor indsats, så vil ny viden eller sparring være endnu mere værdifuldt da du nu vil have større forståelse og stå med specifikke udfordringer. Så lav en god plan inden du går igang, men vær parat til at justere planen og finde ny viden undervejs – særligt hvis planen eller din tilgang ikke virker.

Det kan lyde meget simpelt, men rigtig mange bliver ved med at gøre det samme igen og igen, også selvom det ikke virker. Eller måske giver de op i stedet for at ændre deres tilgang.

Opsummering

Så for at opnå din drøm eller et mål kan du bruge disse fem trin:

  1. Kend dit resultat
  2. Vid hvorfor det er vigtigt
  3. Lav massiv handling
  4. Læg mærke til hvad du får tilbage
  5. Ændre din tilgang

Tre spørgsmål til refleksion:

  • Hvilke af ovenstående punkter er din styrke?
  • Hvilke af ovenstående punkter kan du blive blive bedre til eller skal du være særlig opmærksom på?
  • Hvordan kan du bruge denne model (de 5 trin) i din rejse mod dit mål eller drøm?