Overvind din frygt: Lær om de 3 typer af frygt

Frygt er naturligt og du kan overvinde den

Frygt er en ting som vi allesammen kender som holder os tilbage. Helt fra naturens side er vi jo kodet til at kunne identificere sabeltigeren derude. Den aktiverer handlingsmønstre der hedder kæmp, flygt eller frys.

Udfordringen er at frygt i det moderne liv kan holde os tilbage. For at give os at give os den kvalitet vi godt kunne tænke os – men også at opnå at blive mere af den person som vi gerne vil blive mere af.

Så i denne video vil vi gerne give dig indsigten i hvordan du kan lære at håndtere din frygt.

De to ting der motiverer os: smerte og glæde

Der er generelt to ting, der motiverer os: Smerte og glæde. Det kommer fra et dybdepsykologisk princip der hedder at alt menneskelig adfærd er styret af at komme væk fra smerte eller at opnå glæde.

Den måde som hjernen funger på er at den er designet til at overleve. Derfor er smerten en meget stærkere motivationsfaktor i vores underbevidsthed end glæden er.

Det er også derfor at frygten den kan overtage vores liv. Den kan tage kontrollen, så vi ikke skaber de ting, som vi gerne vil have mere af i vores liv.

Udfordringen ved frygt er at den ofte er baseret på indre forestillinger som vi gentager igen og igen og linker den til smerte, så meget at vi bliver handlingslammede.

Fear: False Expectations Appearing Real

Måske har du hørt det engelske udtryk for FEAR. Det står for “False Expectations Appearing Real”. Altså “falske forventninger som forekommer ægte.”

Så selvom at det ikke sker i virkeligheden så inde i dit indre univers reagerer hele dit system som gør at du bliver lammet så du låser inde i din komfortzone. En af de mest væsentlige ting du skal lære at navigere i eller mestre din frygt bedre det er hvordan du bruger dine tanker.

Tre typer af frygt

På engelsk har man noget vi kalder “confidence-competence”-loopet. Det betyder at når du forstår ting bedre, så vil du også på sigt være bedre til at mestre det. Derfor vil vi introducere dig for tre forskellige typer af frygt.

Så kan du bedre forstå og blive klar over hvad du kan gøre fremover og hvordan du kan håndtere det, når du møder en frygt.

1. Frygten for tab

Når vi står foran noget som skal gøres, så sker der det at hjernen lynhurtigt kan skabe nogle forestillinger om, “hvis jeg træder ind i det her, hvad kan jeg så tabe?”

Det forbinder hjernen med smerte. Det kan kan være ting som

  • penge
  • relationer
  • energi
  • anseelse blandt andre mennesker
  • selvrespekt

Vi forbinder de potentielle tab med smerte. Det kan pludselig gøre at vi kan blive handlingslammede. Vi kan ikke træde ud i de ting, vi godt kunne tænke os.

Brug dit fokus

Men igen at forstå den måde at bruge fokus på. Det jeg fokuserer på, får jeg mere af.

I stedet for at fokusere på smerten, så er en god måde at fokusere på, hvad det er jeg kan vinde, hvis jeg gør det jeg skal.

  • Hvad er det jeg kan få ud af at overvinde mig selv?
  • Hvad får jeg ud af det i forhold til mine relationer, at tjene penge eller personlige energi?
  • Hvad nu hvis jeg tager denne her uddannelse?

Ved at fokusere på, hvad vi kan få ud af det, bliver det nemmere at overvinde frygten.

 

2. Frygten for processen

Nummer 2 er frygten for selve processen. Det er at processen kommer til at virke så uoverskuelig og bliver forbundet med så meget smerte at vi næsten ikke orker at gå i gang.

Det kan være store opgaver eller opgaver, hvor vi har svært ved at forestille os, hvordan vi skal opnå dem. Opgaverne kan vokse sig større i vores hoved, jo mere energi vi bruger på at frygte dem. Efter noget tid bliver vi lammet af frygt, for opgaven virker så stor og uoverskuelig.

Eksempel fra Nicolai Moltke-Leth

Jeg kan huske dengang jeg skulle starte med at studere på universitetet. Jeg skulle læse sociologi, som var normeret til 5 år.

Til at starte med tænkte jeg ikke så meget over det – jeg nød bare opstarts-perioden.

Efter de første få uger fandt jeg ud af at processen var super hård. Jeg havde jo fem år tilbage. Fem år! Det tal virkede helt uoverskueligt for mig.

Jo mere jeg så fremad på de fem år jeg havde tilbage, jo mere blev det uoverskueligt at jeg nogensinde skulle blive færdig.

Chunking – skær udfordringen i stykker

Jeg fandt lynhurtigt ud af at jeg kunne gøre frygten mere overkommelig. Den måde jeg gjorde det på var at chunke ned.

I stedet for at fokusere på at det her ville tage fem år, så fokuserede jeg på de små milepæle. Det her fag kører i 8 uger nu. Lad mig fokusere på at gøre det færdig. For at gøre det, er der denne her mængde af sider jeg skal læse.

Så bliver målet meget mere overkommeligt. Processen blev kogt ned til små skridt og inden jeg så mig om, så var der faktisk gået fem år og jeg var kommet igennem det.

Hvad vil jeg have ud af det?

En anden ting var at fokusere på er, hvad jeg gerne vil have ud af det.

Man kan stille sig selv følgende spørgsmål:

  • Hvorfor er det overhovedet jeg sidder her?
  • Hvad skal jeg bruge denne her uddannelse til?
  • Hvorfor er det at jeg vil lave denne her livsstilsomlægning.

3. Frygten for resultatet

Den sidste frygt er den vi kalder “frygten for resultater”.

Igen, hvis jeg bruger eksemplet fra universitetet. Det er det her med at frygten, hvor man tænker: Hvad nu hvis jeg tager denne her uddannelse:

  •  Vil den overhovedet give mig det liv jeg godt kunne tænke mig?
  • Vil jeg tjene de penge jeg vil?
  • Vil det give mig de oplevelser og skabe det liv, som jeg godt kunne tænke mig?

Det vil sige, at allerede inden vi  overhovedet går i gang, så frygter vi at den omlægning, som vi laver ikke er god nok.

At græsset altid er grønnere på den anden side. Når jeg kommer derover, er græsset så rent faktisk grønnere på den anden side?

Hvorfor er det vigtigt for mig?

Det er meget væsentligt at i stedet for at fokusere på smerten, “hvad er det der kan gå galt?”. Så kan vi i stedet bruge tid på at tænke:

  • hvorfor er det her vigtigt for mig?
  • hvad er det jeg gerne vil skabe i mit liv?

En ting vi kan tænke på, er også, at det sjældent er resultatet der er det vigtige. I stedet er det hvem vi bliver i processen. Der er altid noget at lære, når du involverer dig og engagerer dig i noget.

Så selvom resultatet måske altid ligger langt forude, så kan resultatet ofte ligge gemt i selve processen. I den måde vi udvikler os. På trods af, at vi måske ikke engang gør det færdigt.

KONKLUSION: Overvind din frygt

Med den viden om, at alt menneskeligt adfærd er styret af smerte eller at opnå glæde, samt at du gennem dit fokus kan håndtere de tre typer af frygt på nye måder. Så kan tage skridt imod at skabe og gøre mere af det du gerne vil her i livet. 

Opbyg mere selvtillid
Hvis du er interesseret i at overvinde din frygt, så kan vi også anbefale vores artikel om selvtillid der går i dybden med hvorfor du bør tro på dig selv og hvordan du kan opbygge mere selvtillid.