Selvtillid: Få mere og bedre selvtillid (og derfor bør du tro på dig selv).

Derfor bør du tro på dig selv

Her er et par gode grunde til at du bør tro på dig selv (have selvtillid):

  • Af menneskelige årsager: Vi mennesker er bygget til at lære, udvikle og tilpasse os. Vi er gået fra at stå med sten og træ i hænderne, til at rejse rundt ude i rummet. Dét er det menneskelige potentiale som vi alle er en del af. Måden din hjerne fungerer på er også inspirationen bag mange af de vildeste computer algoritmer, og de er stadig langt mindre energi effektive end din hjerne (yes – også din). Du har milliarder af hjerneceller som understøtter dig og løbende tilpasser sig til dit liv og det du tænker og gør.
  • Af personlige årsager: Du er allerede tidligere lykkedes med ting som du kan bygge videre på og bruge til at opbygge tro på dig selv (uanset hvor god du er til at få øje på det). Du har sikkert også en række svære perioder og fiaskoer som du har klaret dig igennem. Der kan nogen gange også være styrke at hente her (du klarede dig igennem).
  • Du er ikke den første: Hvad end du har brug for selvtillid til, så husk på at du med garanti ikke er den første og at andre har gjort det samme før dig. Enten har de gjort det du vil eller også har de gjort noget af samme karakter. Hvis du f.eks. vil starte en virksomhed, så er det ikke sikkert at nogen har startet præcis den samme virksomhed før, men nogen vil have stået med samme type af problemer ifm. virksomhedsstart.
  • Du er ikke alene: Der kan være enormt meget hjælp at hente fra andre mennesker. Tit spørger vi ofte kun “Hvordan kan jeg gøre X?”. Husk også at spørge “Hvem kan jeg gøre X sammen med? Hvilket fællesskab eller hvem kan hjælpe mig?”. Næsten uanset hvad du vil, så kan du på nok også finde nogen online der har delt deres erfaringer, skrevet en guide eller lavet en video der kan hjælpe dig. Brug andres erfaringer! Gør det sammen.
  • Du har værktøjer: Du har de vildeste værktøjer til rådighed. Du kan FaceTime en person på den anden side af kloden. Du har adgang til næsten al tænkelig viden og læring. Folk har brugt millioner af frivillige og kommercielle timer på at sætte viden gratis til rådighed til dig. Der er tusindvis af digitale værktøjer der kan hjælpe dig med alt fra at organisere dine tanker og noter, til dine to-do’s og opgaver, til forums og apps hvor du kan få hjælp.

Sådan opbygger du selvtillid

Denne liste er til inspiration. Vælg en eller flere idéer som passer dig til.

  • Fokusér på en ting af gangen: Selvtillid kan både tænkes som en generel ting og indenfor bestemte områder eller mål. Uanset om du søger at blive klogere på selvtillid generelt eller du har noget bestemt du vil, så fokusér din energi på én ting af gangen. Får du succesoplevelser indenfor et område kan du overføre erfaringer til andre områder.
  • Reflekter over tidligere succeser: Tænk tilbage på noget du tidligere har haft succes med. Noget hvor du til at starte med ikke var god, men over tid blev bedre med øvelse, ved at blive klogere undervejs, og måske med hjælp fra andre.
  • Bliv klogere på dine styrker: Få et bedre indblik i dine styrker så du bedre kan sætte dem i spil. Du har formentlig allerede selvtillid indenfor dine gode kvaliteter og det du er god til. Også selvom du ikke nemt kan få øje på dem. Bliv klogere på dine styrker her.
  • Skab succesoplevelser: En af de ting der giver os størst selvtillid, er at få en oplevelse af at vi godt kan det vi vil. Gå efter at få skabt nogle succesoplevelser (uanset hvor store). Det kan ofte skabe en sneboldseffekt og øget tro på dig selv.
  • Er din frygt “F.E.A.R.”?: Holder frygt dig tilbage? Undersøg om din frygt er “F.E.A.R.”, en forkortelse for “False Evidence Appearing Real”. Altså om din frygt føles ægte, men uden at have nogen substans. Nogen gange kan vores frygt eller bekymringer fylde mere i vores eget hoved end de reelt set gør i virkeligheden.
  • Start småt og byg ovenpå: Uanset hvad du vil, så gør det nemt. Start småt, og byg ovenpå derfra. Det handler om at få skabt momentum gennem succesoplevelser og progression. Vores hjerne elsker momentum og progression, men det kræver vi starter.
  • Tag et modigt første skridt: Nogle ting kræver mod og at overvinde frygt. Frygten for hvad andre tænker eller om vi overhovedet kan. Giv dig selv et skub og prøv. En god teknik kan være 5-sekunders teknikken (tæl ned fra 5-4-3-2-1 og start).
  • Fejl og feedback er læring: Husk at de fleste fejl blot er muligheder for læring. De fleste ting kan vi ikke lære, skabe eller opnå uden fejl undervejs. Præcis som da vi skulle lære at gå som lille og fejlede om og om igen, indtil vi sidst mestrede det at gå.
  • Resultatet er ikke vigtigt i starten: Alt for ofte tænker vi for meget over resultater der er lige meget. Skal du lære at surfe, så er det lige meget om du falder i vandet 50 gange, det er en del af processen. Dit eneste mål bør være blot at blive bedre hele tiden. Glem resultatet i starten og fokusér i stedet på processen.
  • Find andre som har trådt stien før dig: Der er en stor sandsynlighed for at der er andre som har gjort det du vil før eller som har stået i lignende type af situation. Det kan være blandt familie eller venner, i bøger, artikler på nettet eller på Youtube. Andres gode råd og det faktum at de har gjort det før dig vil også kunne øge din selvtillid.
  • Gør det sammen med andre: Spørg udover “Hvordan?” også om “Hvem?”. Du er sjældent alene og der er ofte andre som vil det samme som dig. Find et fællesskab eller andre som vil det samme. I kan gøre det sammen, eller hver for sig og dele erfaringer.
  • Gør det nemmere med værktøjer: Næsten uanset hvad du vil, så findes der formentlig et website eller en app der kan hjælpe dig. Undersøg muligheden, men lad det ikke være en undskyldning for at komme igang.
  • Husk din succes: Hvis du gerne vil have mere selvtillid, så er du måske typen der har glemt alle de gode ting du tidligere har gjort, dine styrker og ting du tidligere har overvundet. Husk at fejre din succes, husk dig selv på det og gør det til en del af din identitet at du har lært noget nyt, at du gennemførte, at du prøvede, at du fejlede, at du blev ved, at du fandt andre at gøre det med. Uanset resultatet. Så husk din succes.
  • Du får ikke mere selvtillid ved at læse om selvtillid: Vælg 1, 2 eller 3 af idéerne ovenfor og prøv dem af. Den bedste måde at opbygge selvtillid på er ved at gøre det. Start småt og byg ovenpå. 5… 4… 3… 2… 1… Go!

En af de bedste måder at få en “generel” selvtillid på, er ved at vælge én ting eller ét område og starte der. Brug ovenstående idéer til at komme stærkt igennem.

Hvis denne artikel var brugbar, så se eventuelt også vores artikel om “Selvindsigt: 2 typer af selvindsigt og hvordan du bliver klogere på dig selv”.